29 marca, 2024
  • 29 marca, 2024
Naped eHEV w nowych hybrydach Hondy

Napęd e:HEV w nowych hybrydach Hondy

By on 3 grudnia, 2019 0 901 Views

Zgodnie z deklaracjami Honda zamierza zelektryfikować do roku 2022 wszystkie główne modele oferowane na rynku europejskim. Zarówno Honda Jazz, jak i Honda e wyznaczają kierunek, jaki mają obrać pozostałe modele Hondy. Na chwilę obecną producent oferuje wyłącznie jeden samochód hybrydowy – CR-V. Jednakże w niedalekiej przyszłości, wszystkie swoje samochody Honda wyposaży w silniki elektryczne. Wszystko to jest częścią strategii Electric Vision.

Z jakimi rodzajami samochodów elektrycznych możemy się spotkać?

W dużym uproszczeniu, gdy mowa o samochodach elektrycznych mamy na myśli pojazdy wprawiane w ruch z wykorzystaniem silników elektrycznych. W przypadku modeli BEV nieobecny jest typowy silnik spalinowy. Zamiast niego wykorzystywane są akumulatory, które ładujemy za pomocą zewnętrznego źródła prądu. Przechowują nagromadzoną moc i napędzają nasz pojazd, wykorzystując co najmniej jeden silnik elektryczny. Są wyjątkowo ekologicznym rozwiązaniem, gdyż nie produkują żadnych substancji szkodliwych dla środowiska. Niestety pojemność baterii znacząco ogranicza ich zasięg i tym samym funkcjonalność.

Na chwilę obecną największą popularnością cieszą się modele typu HEV, czyli klasyczne hybrydy napędzane przede wszystkim silnikiem spalinowym. Silnik elektryczny funkcjonuje wyłącznie w charakterze wsparcia dla jednostki spalinowej. Akumulatory znajdujące się w takich samochodach, gromadzą energię podczas hamowania pojazdu. Podobnie działają modele PHEV — hybrydy typu plug-in. W ich przypadku możemy dodatkowo ładować akumulatory przy użyciu zewnętrznych źródeł energii w sposób podobny jak samochody BEV. Honda nie planuje jednak wspierać tego typu modeli w przyszłości.

Oprócz tego możemy jeszcze spotkać się z samochodami wodorowymi. Zwane także jako pojazdy typu FCEV, wykorzystują ogniwa paliwowe. W wyniku zachodzącej w nich reakcji chemicznej, przy użyciu wodoru z tlenem uzyskujemy energię elektryczną. Powstała w trakcie procesu woda jest usuwana przy pomocy rury wydechowej. Rozwiązanie to posiada co prawda wiele zalet, ale jest także wysoce niepraktyczne. Skomplikowana konstrukcja, wysokie koszty produkcji oraz brak właściwej infrastruktury wspomagającej to główne powody, dla których Honda chwilowo zrezygnowała z tego kierunku rozwoju samochodów elektrycznych.

Produkty z serii e:Technology — napęd e:HEV

Honda ujawniła, że w przyszłości wszystkie jej elektryczne produkty będą oznakowane symbolem „e:”. W przypadku samochodów pozwoli to nam rozpoznać modele przyjazne środowisku. Będziemy mogli się dowiedzieć, jaki rodzaj układu napędowego znajduje się wewnątrz danego samochodu. Zgodnie ze swoją strategią, firma nie planuje inwestować w hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in. Zamiast tego oprze się na samochodach w pełni napędzanych jednostką elektryczną (BEV) oraz hybrydach dwusilnikowych. Honda Jazz jako pierwsza będzie wyposażona w napęd e:HEV. W typowych hybrydach zadaniem silnika elektrycznego jest przede wszystkim wspieranie silnika spalinowego. W nowym napędzie to silnik elektryczny będzie odgrywał główną rolę. W rezultacie uzyskamy płynną jazdę oraz wyraźne przyspieszanie charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych w połączeniu z unikatową technologią sterowania Hondy. Oczywiście każda nowa Honda z napędem e:HEV nadal będzie mieć silnik spalinowy. Będzie on jednak uaktywniał się wyłącznie podczas gwałtownego przyspieszenia. Wtedy będzie odpowiedzialny za bezpośrednie napędzanie naszych kół. Przez resztę jazdy zajmie się tym silnik elektryczny zasilany akumulatorem.

Jeśli interesują nas nowe samochody Hondy z napędem e:HEV, to możemy wybrać standardowy model Honda Jazz lub wariant sportowy – Honda Jazz Crosstar. Zupełnie nowy napęd hybrydowy Hondy pozwala na płynną jazdę. O nasze bezpieczeństwo podczas jazdy zadba system najnowszej generacji Honda SENSING. Dzięki swoim licznym funkcjom zapewni nam wysoki poziom ochrony. Nowe modele Hondy są również wyposażone w system Honda CONNECT, który pozwala na łączenie się z internetem, radiem oraz smartfonami. Wszystko za pośrednictwem 9-calowego ekranu dotykowego. Dla zainteresowanych jest możliwość pobrania aplikacji My Honda+ na nasz telefon. O ile Honda Jazz i Jazz Crosstar używają tego samego napędu e:HEV, różnią się one swoim charakterem. Który model będzie nam bardziej odpowiadał, zależy wyłącznie od naszych preferencji. W każdym razie warto odwiedzić salon Hondy, jeśli szukamy wydajnego samochodu hybrydowego.

W niedalekiej przyszłości każdy dealer Hondy w Europie będzie miał do zaoferowania wyłącznie modele typu BEV oraz hybrydy e:HEV. Wynika to przede wszystkim z troski o środowisko w obliczu nasilających się zmian klimatycznych.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *